Kognitiivinen liiketoiminta vaatii ensin perustan kuntoon

Kognitiivinen tietojenkäsittely yhdistettynä liiketoimintaan on kognitiivista liiketoimintaa. Se on kätevä yhteisnimittäjä kaikille digitalisaation liiketoiminnalle tuomille uusille ratkaisuille, kuten älykkään analytiikan hyödyntämiselle. Ensimmäiset askeleet kohti kognitiivista liiketoimintaa ovat varsin yksinkertaisia. Tehokasta analytiikkaa varten tarvitaan merkittävästi dataa. Datan johdonmukainen kerääminen vaatii prosessien ja järjestelmien uudistamista.

Hyvä esimerkki on yksi Norjan suurimmista autoalan palvelutaloista, Bertel O. Steen (jatkossa BOS). Se muun muassa tuo maahan Kian, Peugeotin, Citroenin ja Mercedes Benzin autoja. Yritys myös huoltaa näitä autoja.

 

Kongitiivinen tietojenkäsittely

 

Huoltotoimenpiteet tuottavat valtavasti dokumentteja, jotka on aikaisemmin arkistoitu paperiarkistoihin. BOS:llä on näissä ja monissa muissa dokumenteissa valtavasti tietoa, jota voitaisiin käyttää hyödyksi niin liiketoiminnan optimoinnissa, asiakaspalvelun kehittämisessä kuin prosessien tehostamisessa.

“Ongelma on ollut se, että hyödyllinen tieto makaa paperiarkistoissa. Nyt prosessit ovat muuttuneet ja dokumentteja on alettu tallentaa digitaalisesti”, kertoo Elinarin chief designer Petri Sysilahti. Huoltodokumentit ja myyntisopimukset tallennetaan tällä hetkellä digitaalisesti. Tulevaisuudessa hallinnollisille asiakirjoille tullaan tekemään sama, ja prosessi on jo aloitettu.

“Säästämme aikaa dokumenttien skannaamisessa. Löydämme myös tiedot myöhemmin ja parempi laatuisina”, kertoo puolestaan Bertel O. Steenin head of operations Øyvind Hirsch.

 

Analytiikalla kohti voitokkaampaa liiketoimintaa

Digitoitu data itsessään on jo aimo harppaus eteenpäin paperiarkistojen pölyiseltä tieltä. Dokumentit ovat huomattavasti helpommin ja nopeammin saatavilla, riippumatta tarvitsijan fyysisestä sijainnista.

Datassa on kuitenkin merkittävästi sellaista potentiaalia, joka saadaan irti vasta älykkäällä analytiikalla. Tällä hetkellä BOS:in ratkaisussa hyödynnetään IBM:n Watson Searchia, jossa Watson-tekoäly avustaa tiedonhaussa. Sysilahti kertoo, että analytiikan mahdollisuudet ovat kuitenkin rajattomat.

“Sen avulla voidaan optimoida liiketoimintaa mitä erilaisin keinoin. Voidaan myös ennakoida esimerkiksi huoltotarpeita ja parantaa siten asiakaspalvelua.”

Näiden lisäksi analytiikkaa voidaan käyttää avuksi myynnissä ja markkinoinnissa tai vaikkapa hallinnollisten prosessien tehostamisessa.

Jotta älykästä analytiikkaa voidaan hyödyntää, tarvitaan kuitenkin riittävästi dataa ja materiaalia, jonka avulla tekoäly voi oppia yhä terävämmäksi. Datan keräämiseksi vaaditaan usein uudenlaisia prosesseja, mutta myös datan keräävää ratkaisua.

 

Ilman näitä kognitiivisesta liiketoiminnasta voi vain unelmoida.

 

Jani Wahlman

Marketing Manager, Elinar Oy Ltd